Abonneren  Inloggen

Events kunnen niet zonder: print speelt sleutelrol in beleving

23 mei 2025

Print is geen ouderwets mediakanaal dat langzaam uitsterft. Het is juist een krachtig, tastbaar instrument dat in elk event, van beurs tot festival, een hoofdrol speelt. Met de juiste visuele vertaalslag kun je als organisator het verschil maken. En dat begint bij bewustwording. Rowdy van den Nieuwenhuizen laat aan studenten en klanten zien dat de toekomst van print net zo levendig en creatief is als de events die ermee tot leven komen.

Van den Nieuwenhuizen: ‘Visuele communicatie is geen bijzaak, het is een essentieel onderdeel van elk eventconcept. Zodra je als eventmanager in de strategie wordt betrokken, is het voor mij in de daadwerkelijke uitwerkingsfase een van de eerste onderwerpen die op tafel ligt, en die direct een plek krijgt in de begroting. De doelstelling van het event bepaalt alles. Van daaruit bouw je de beleving. Print speelt daarin een sleutelrol. Van signing tot sfeerbepaling, alles draagt bij aan die totale ervaring.’

Opleiden met oog voor beleving

Hoewel print binnen het curriculum van de Breda University of Applied Sciences (BUas) niet als apart vak wordt aangeboden, komt het overal terug, vervolgt Van den Nieuwenhuizen: ‘Onze studenten zijn bezig met het vinden van hun eigen richting binnen het vak. Of ze zich nu toeleggen op zakelijke evenementen, city marketing, sportevenementen of festivals, print is altijd onderdeel van het verhaal. Ze ontdekken vanzelf hoe krachtig het is, zeker als ze zich bezighouden met branding en beleving.’

Jonge generatie kijkt met andere ogen

De nieuwe generatie eventprofessionals kijkt niet alleen digitaal, maar vooral duurzaam. ‘Ze stellen vragen. Wat kan hergebruikt worden? Is mijn opdrachtgever bereid te investeren in milieuvriendelijke printoplossingen? En hoe integreer je print zó dat het niet alleen mooi, maar ook verantwoord is? Corona heeft duidelijk gemaakt dat we fysieke ontmoetingen blijven waarderen. En juist daarin komt print volledig tot zijn recht.’

Vom 28. Mai bis 7. Juni trifft sich die internationale Printbranche auf der drupa 2024, der weltweit führenden Fachmesse für Drucktechnologien. Das Düsseldorfer Messegelände mit 18 Hallen ist komplett belegt. 1.646 Aussteller aus 52 Ländern präsentieren zukunftsweisende Innovationen und bahnbrechende Technologien aus der Print Media Industrie, industrial & functional printing bis hin zu packaging production. Dabei im Fokus: Die Megatrends Nachhaltigkeit und Digitalisierung.|
From 28 May to 7 June, the international printing industry will meet at drupa 2024, the world's leading trade fair for printing technologies. The Düsseldorf exhibition centre with its 18 halls is fully booked. 1,646 exhibitors from 52 countries will showcase groundbreaking innovations and cutting-edge technologies from the print media industry, industrial & functional printing and packaging production. The focus will be on the megatrends of sustainability and digitalisation.
Print geeft structuur, identiteit en sfeer, zoals bij de entree van Drupa 2024. Copyright: Messe Düsseldorf / ctillmann

Van Tomorrowland tot Visualize Expo

Van den Nieuwenhuizen noemt meerdere voorbeelden waarin print de hoofdrol speelt. ‘Tomorrowland is natuurlijk het ultieme voorbeeld. Daar is het stage design één grote visuele trip, waarin print alles bij elkaar houdt. Maar ook tijdens vakbeurzen zoals de recente Visualize Expo in Gorinchem, waar ik dit keer als bezoeker mocht rondlopen, liet bijvoorbeeld een Probo met Printing Wonderland zien wat print kan doen. Niet alleen informeren, maar écht een beleving creëren. Dat maakt impact.’

Wat print écht goed maakt

Vijf jaar in de printindustrie heeft de blik van Van den Nieuwenhuizen voor altijd gevormd. ‘Maar los daarvan: stel je een event voor zonder één visueel element. Blanco muren, geen signing, niets. Dat kan bij een intiem congres met vijftig man, maar zodra je de schaal vergroot, wordt print onmisbaar. Het geeft structuur, identiteit en sfeer.’

Print moet echter meer zijn dan decoratie. Goede print heeft volgens Van den Nieuwenhuizen een sterke boodschap, is visueel aantrekkelijk en heeft een duidelijke functie: ‘Een call to action, een richtingaanwijzer, een sfeerzetter. Als dat samenkomt, dan heb je het goed gedaan.’

Onderwijs en inspiratie

Om studenten te inspireren, zet Rowdy in op gastcolleges en praktijkcases: ‘In deze cases vanuit bijvoorbeeld event agencies die zich bezighouden met brand-activaties speelt print een belangrijke rol. Zodra ze zien wat print kan doen, gaat er een wereld open. Het helpt ook dat ze zelf steeds meer gevoel hebben voor vormgeving en branding. Daardoor kunnen ze met print een sterk verhaal vertellen. Dat is precies waar het om draait.’

Over Rowdy van den Nieuwenhuizen

Rowdy van den Nieuwenhuizen weet als geen ander hoe je een event visueel tot leven brengt. Als voormalig Head of Event van Sign & Print Expo en tegenwoordig docent aan Breda University of Applied Sciences (BUas), verbindt hij de praktijk met het onderwijs. Drie dagen per week is hij docent en coacht hij studenten binnen de opleiding Leisure & Events. Daarnaast runt hij zijn eigen bureau Front Row, waarmee hij zakelijke events organiseert in de marketingsector én zich richt op festivals met maatschappelijke thema’s zoals mentale gezondheid.

Heb je een eventmanager nodig, zoek je stagiaires of wil je gewoon ideeën uitwisselen over hoe print jouw event kan versterken? Neem contact op met Rowdy via LinkedIn of stuur een mail naar rowdy@frontrow-events.nl.

Foto boven: Rowdy van den Nieuwenhuizen: ‘Zodra studenten zien wat print kan doen, gaat er een wereld open.’


Wil jij het gedrukte PRINTmatters magazine ook ontvangen? Neem een proefabonnement en kies voor nalevering.