Luchtreclame: een tijdloos en efficiënt medium
Van hartenkreten en huwelijksaanzoeken tot keiharde campagnevoering. Je kunt het zo gek niet bedenken of het wappert achter een reclamevliegtuig. Zeker in deze zomerperiode, waarin veel mensen buiten zijn. Luchtreclame is al jaren een beproefd middel om de spotlights te pakken. Waarom werkt het en wat komt erbij kijken? We spraken met luchtreclamebedrijf AerialMedia en in- en outdoor reclamespecialist De Reclamedragers. ‘Luchtreclame is vele malen goedkoper dan een banner tijdens een evenement.’
Vliegveld Teuge, nabij Apeldoorn, is een bedrijvige plek. Er vertrekken zakelijke en hobbymatige vluchten. En: er stijgen met de nodige regelmaat reclamevliegtuigen op. Ook anno nu bedienen verschillende organisaties en particulieren zich van een boodschap in het luchtruim. Luchtreclame, ook wel sleep- of vliegreclame genoemd, is een ludieke manier om de aandacht op jezelf te vestigen. Iedereen kijkt immers omhoog naar een wapperend bericht achter een vliegtuig en daarmee is ook het bereik dus groot. Op een zomerse dag boven de Hollandse kust kunnen dat zomaar een miljoen mensen zijn, weet Daniël van Vliet van luchtreclamebedrijf AerialMedia.
‘Een boodschap achter een vliegtuig valt op. Soms leidt het zelfs tot extra exposure. Voorafgaand aan het EK in 2021 hebben we in opdracht van Talpa een vliegtuig laten vliegen boven het trainingsveld van het Nederlands elftal. De tekst luidde “Frank, gewoon 4-3-3”, een opstellingsadvies met een knipoog aan toenmalig bondscoach Frank de Boer. De hilariteit was enorm, het bericht haalde talloze media en bereikte miljoenen mensen. Na zo’n actie staat de telefoon hier dan ook roodgloeiend’, vertelt Van Vliet.
Vliegreclame als onderdeel van een campagne
Het voordeel van vliegreclame is dat het nadrukkelijk aanwezig is en niet valt weg te zappen of bladeren. Niet voor niets wordt de reclamevorm nog steeds ingezet op grote events zoals de TT in Assen of rond het circuit van Zandvoort. Er kan bijna overal worden gevlogen. Met een vijftal bedrijven in luchtreclame en naar eigen zeggen een marktaandeel van 70%, was Van Vliet getuige van verschillende ontwikkelingen in de branche. Een periode waarin reclamevliegen niet was toegestaan op zondag, bijvoorbeeld, en er daarmee een dag wegviel om te vliegen bij events zoals voetbalwedstrijden.
Breder gezien had de komst van internet zo zijn impact. ‘Digitalisering zorgt ervoor dat het effect van veel marketingtools is te achterhalen tot achter de komma. Sommige marketeers kiezen om die reden liever daar- voor, in plaats van voor luchtreclame. Zonde. Zeker omdat deze reclamevorm het vaak heel goed doet in een marketingmix binnen een campagne met andere uitingen’, vindt Van Vliet.
Combinaties met vlieg- of luchtreclame zien we bijvoorbeeld in het werk van De Reclamedragers. Het bedrijf is actief in in- en outdoorreclame en levert doeken voor reclamevliegtuigen. Een grote glasvezelaanbieder koos er bijvoorbeeld voor om zijn boodschap boven een specifiek gebied te laten rondvliegen terwijl op datzelfde moment verkopers op de grond langs de deuren gingen. Het is een combinatie die goed werkt, meent Stefan de Waard van dit bedrijf.
‘Wij bedienen verschillende doelgroepen. Kleine ondernemers en supermarkten, maar ook een partij als Unilever, waarvoor we standaard verschillende doeken hebben liggen. Op de eerste warme dagen gaat de reclame voor hun ijsjesmerken weer de lucht in. Sleepreclame is bijna een antieke manier om je in de kijker te spelen, maar het werkt nog steeds. Iedereen die een reclamevliegtuig spot, wil nu eenmaal toch het bericht erachter ontcijferen. Je kunt het overal voor inzetten. Laatst bijvoorbeeld nog bij een belangrijke amateurvoetbalwedstrijd; de ene club had vuurwerk, de andere een vliegtuig. Ook politieke partijen maken er gebruik van. Met een paar uur vliegen bereikt hun boodschap de hele randstad. In de lucht vinden we daarnaast attenties voor winkelopeningen, gender-revealberichten en natuurlijk de huwelijksaanzoeken.’ Al zijn er, zo voegt De Waard toe, ook boodschappen van geliefden die het juist hebben verprutst en die via een luchtboodschap hopen op een tweede kans...
Technische eisen
Voor degenen die hun bericht de lucht in willen sturen zijn er verschillende opties. Zowel De Reclamedragers als AerialMedia bieden de mogelijkheid aan van een fullcolordoek, al dan niet uitgerust met logo. Omdat de omstandigheden in de lucht anders zijn, moet het materiaal voldoen aan een aantal specifieke voorwaarden. ‘Het doek is gemaakt van een lichte, makkelijk uitwaaiende polyesterstof’, zegt De Waard. ‘Om het mooi achter het vliegtuig te laten hangen is de rechterzijde voorzien van zogenaamd klapperdoek met gaatjesstructuur. Het maximale gewicht voor een doek is ongeveer 10 kilo.’
De keuze kan ook vallen op de welbekende sleep met louter letters. Net zoals een doek, biedt die optie zowel mogelijkheden als beperkingen. Zo kunnen er achter een reclamevliegtuig volgens Van Vliet maximaal 25 letters hangen die, gelet op de zichtbaarheid, rood of zwart moeten zijn. De tekst is altijd vanaf één kant leesbaar. Dat heeft een reden, laat hij weten. ‘Zou de boodschap aan beide kanten te lezen moeten zijn, dan moeten we er een wit doek tussen plaatsen. Geen optie. Dat wordt te zwaar.’
De letters die zijn bedrijf gebruikt zijn vervaardigd van waterafstotend nylon materiaal. Ze worden genaaid op Singer-machines en met de hand aan elkaar geknoopt. ‘Wij hebben weleens letters laten maken in het buitenland, maar die scheurden kapot’, vertelt Van Vliet. ‘Daarom doen we het nog steeds zelf. Er zijn veel letters nodig. Bij een groot evenement in Zandvoort vliegen er soms rustig twaalf van onze vliegtuigen rond.’
Kosten zijn relatief laag
Reclamevliegtuigen vliegen gemiddeld met een snelheid tussen de 70 en 80 kilometer per uur. Bepaalde plekken zijn “off-limits” voor reclamevliegen, zoals het centrum van Den Haag. Ook ten aanzien van de uitingen achter de vliegtuigen is niet alles mogelijk. Zo laat zowel Van Vliet als De Waard weten geen boodschappen de lucht in te sturen die ethisch niet door de beugel kunnen.
Wie zijn boodschap wil verkondigen aan de wereld is voor een uur vliegen inclusief sleep zo’n 365 euro kwijt. ‘Vier uur vliegen nabij het al eerder genoemde circuit van Zandvoort komt daarmee dus neer op een kleine 1.500 euro. Daarmee is luchtreclame vele malen goedkoper dan een banner tijdens een evenement op die locatie en dus interessant voor een breed palet aan partijen’, zegt Van Vliet. De Waard is het met hem eens: ‘Sleepreclame is bovendien een goed middel voor het vergroten van naamsbekendheid. Het is een instrument waarmee je ook last-minute veel mensen kunt bereiken.’
Tekst: Marjolein Straatman
Wekelijks het laatste nieuws in je inbox met de PRINTmatters nieuwsbrief