
Inkjet luidt de volgende 100 jaar in
Verloop Drukkerij in Alblasserdam vierde op 10 december 2021 het 100-jarig bestaan. Het behalen van zo’n ivoren jubileum is een gevolg van tijdig aanpassen. De actuele stappen die directeur/eigenaar Arjan Verloop met zijn team zet, in de strijd om continuïteit zijn: opschuiven in de keten en investeren in inkjet.

Rij je in Alblasserdam op de Ohmweg en neem je de afslag richting Verloop Drukkerij dan zie je het straatnaambord ‘Verloopplein’. ‘Dat is een ludieke verrassing van het personeel,’ zegt directeur/eigenaar Arjan Verloop. ‘Vanwege het 100-jarig bestaan en omdat we met de aankoop van nog een pand in 2020 hier ondertussen een eigen plein hebben.’ PRINTmatters bezoekt de jubilerende onderneming, waar 40 mensen werken, vlak voor Kerst en spreekt met directeur/eigenaar Arjan Verloop en operationeel directeur Gertjan Kleinbloesem. Uiteraard praten we over de geschiedenis van de onderneming die 100 jaar terug begon met 2 broers met een trapdegel in een schuur, maar het gesprek gaat vooral over de toekomst.
Honderdste jaar was een pittig jaar
De openingszinnen klinken alsof het niet op kan bij Verloop, maar ook deze onderneming moest door de corona-situatie stevig schakelen. Verloop: ‘Wij hebben een gezond bedrijf, opereren voorzichtig en doen nooit gekke dingen. Eerst geld verdienen, dan pas geld uitgeven en voorzichtig investeren. Maar corona hakte er wel in.’ Met als gevolg dat het honderdste jaar een pittige werd met een flinke reorganisatie van de productieflow. Tegelijk is dat tekenend voor het ondernemen; aanpassen om te overleven. Verloop: ‘Je moet keuzes maken. Dat geldt ook voor de familie bij opvolging. Ook dat is niet altijd makkelijk. De generatie van mijn vader was met 8 kinderen, waarvan 5 broers. Daarvan zijn er maar 2 bij het bedrijf gegaan.’
Positief gebruik maken van een moeilijke situatie
Over de reorganisatie zegt Kleinbloesem: ‘We hebben er positief gebruik van gemaakt door de organisatie anders in te richten.’ Verloop: ‘Helaas moesten we ook afscheid nemen van een zestal mensen. Daarna, in september 2020, hebben we de verandering onder de naam ‘Route 100, Road to succes’ ingezet. Met als doel om in ieder geval de 100 jaar te halen en uiteraard om zaken in gang te zetten voor verdere continuïteit.’ De operationeel directeur licht de reorganisatie toe: ‘De overnames van Goud PrintCenter in 2010 en Ridderprint in 2019 gaven een boost aan ons digitaal drukwerk, maar print bleef een aparte afdeling in een pand hiernaast. Dat voegden we samen met onze offsetdrukkerij met één productie-aansturing. Dus geen afdeling die het onderbrengt bij een andere afdeling. Een flinke klus, mede om ook de mensen mee te laten gaan in de verandering. Daar hebben we veel in geïnvesteerd met talentscanning en coaches.’ Verloop noemt een voorbeeld van wat beter kon: ‘Op jaarbasis gingen zo´n 1500 orders heen en weer van de een naar de andere productielocatie. Plus dat op beide plekken een snij- en een hechtmachine stond. Dan kon dus efficiënter.’ Kleinbloesem: ‘Dat de meeste mensen nu meerdere machines kunnen bedienen is ook een plus als gevolg van dit traject. Onze administratie, studio en de verkopers, die voorheen gescheiden werkten in de sales voor offset en print, zitten nu lekker bij elkaar in ons recent aangekochte en inspirerend ingerichte pand hiernaast.’

Aanpassen als enige constante
Verloop, gevraagd naar de grootste uitdagingen - los van de tekorten aan papier en vakmensen-: ‘Als je terugkijkt in de historie zie je dat er machines werden aangeschaft, waarna alles vele jaren hetzelfde bleef. Dat is de laatste twintig jaar wel anders. Ten eerste is het innovatietempo bij fabrikanten hoger, maar ook de digitalisering inclusief alle extra communicatiekanalen heeft een enorme invloed op de markt. Zo zie je dat de printkwaliteit vergelijkbaar is met offset, mits je goed kalibreert. Plus dat de kwaliteitsbeleving van de klant mee-verandert met het toenemende gebruik van informatieverschaffing en uitwisseling via schermen. Natuurlijk blijft PMS-kleur een issue, maar het wordt toch minder belangrijk. We zijn een dienstverlenend bedrijf dat klanten helpt bij communicatie met onder meer eigen vormgevers. Daarnaast hebben we in 2014 samen met een partner het communicatiebureau Treffend & Co opgericht om klanten te helpen die tegen communicatievragen aan lopen.’ Aanpassen aan de markt en investeren in innovatieve technieken is in de huidige tijd eigenlijk de enige constante. Verloop ziet en kent de verschillen.
Opschuiven in de uitgeefketen
‘Als we waren blijven doen wat we 25 jaar terug deden, zoals het maken van zelfdoorschrijvende genummerde sets, polissen en rapportomslagen, dan hadden we nu geen goed belegde boterham verdiend,’ aldus de eigenaar. Kleinbloesem: ‘In dat plan in september 2020 maakten we ook duidelijke keuzes in het soort werk waar we ons op richten. Drukwerk waar we waarde aan toevoegen. De focus ligt op tijdschriften en boeken.’ ‘We zien kansen bij tijdschriften, zoals special interest bladen,’ zegt Verloop. ‘Op uitgeefgebied bouwden we de afgelopen jaren de nodige know how op. We geloven in tijdschriften, informatieplatformen voor specifieke doelgroepen, die via papier, een nieuwsbrief, een website en andere kanalen informatie overdragen en klanten binden. Met onze adviezen, lezersonderzoeken, acties en productie helpen we onze klanten hun blad uit te bouwen tot een merk dat weer groeit, op papier en digitaal. Met activiteiten als abonnementenbeheer, advertentieverkoop, redactie ondersteuning en het bouwen van websites schuiven we op in de keten.’ ‘Drukken blijft belangrijk,’ zegt Kleinbloesem, ‘maar de focus ligt op het totaalpakket.’ Verloop: ‘We hebben zelfs communicatiespecialisten in dienst die we bij klanten detacheren. Maar… papier blijft. Papier is emotie.’

Investeren in inkjet
Vanwege dat belang van communicatie via papier zet de onderneming in Alblasserdam revolutionaire stappen in een voor hen compleet nieuwe druktechniek. Verloop: ‘We stappen in inkjet. De eerste machine, de duurzame Kyocera TASKalfa 15000c vellen inkjet printer wordt eind december geplaatst. En bij Canon hebben we een VarioPrint iX 3200 vellen inkjet printer besteld die in het voorjaar zal draaien. Deze 2 inkjetpersen vervangen de huidige 6 tonerprinters. Onze vierkleuren offsetpersen blijven wel.’ Kleinbloesem: ‘We zitten tegen de capaciteitsgrens van de tonerprinters aan, wat een minder efficiënte productiesituatie oplevert. Die iX 3200 geeft een superieure kwaliteit.’ Verloop: ‘De tonertechniek is uitontwikkeld, terwijl inkjet, nu al net zo goed als offset, pas aan het begin staat van de lifecycle.’ Zo gaat Verloop Drukkerij innoverend de nieuwe eeuw in.